En ung kille bland livets berg och dalar

World of Warcraft kan inte bli film

Snart kommer Warcraft-filmen ut. Många är hypade för den och tror den kommer bli bra, men jag litar inte på att Hollywood kan göra Warcraft rättvisa. Faktum är att förhållandet mellan spel och film aldrig varit särskilt bra, varken 1980 och i synnerhet inte nu. Visst ska man ha ett öppet sinne, men erfarenhet har lärt mig att det är värt det att vara skeptisk i sådana här fall.

Ibland har filmer lyckats bli riktigt bra spel, det är sant. Spiderman 2 är spelet de flesta tar upp. Konstigt nog är spelet inte särskilt bra om man bryter ner det i komponenter. Fighting-systemet var klumpigt och svårhanterat, storyn var antingen helt stulen från filmen eller bara absurd, grafiken var ful och röstskådespelandet billigt. Det enda som räddade spelet var hur man tog sig igenom New York som spiderman. Aldrig har nät-svingande varit så coolt som i Spiderman 2. För många var det allt som behövdes för att spelet skulle vara värdig Spiderman. Jag håller nog med på den punkten. Spelet lyckades fånga vad som gör serien spännande och unik, även fast det misslyckades på många andra punkter. Det visar hur viktigt det är att ha en nära förståelse till källmaterialet.

Har Hollywood en förståelse för Warcraft? För vad som gör det bra? Jag tror inte det. Det charmiga med Warcraft är inte att det är en fantastisk värld med en massa coola varelser. Det handlar om historia, om arv, om att leva upp till förväntningar och sedan misslyckas. Ett tema genom hela serien är att karaktärer misslyckas med att uppnå vad de blivit ombedda göra, och hur dessa misslyckanden formar dem som individer. Ibland betyder det att en ond karaktär inser sina misstag och blir god, ibland betyder det att en god karaktär blir korrumperad och faller in till ondskan. Människorna i berättelsen är bundna till sitt och sina förfäders och folks förflutna och nu, och för att göra detta förhållande rättvisa måste lång tid spenderas åt att etablera civilisationer och dess aktörer. Detta kan knappast uppnås i en 2 timmar lång film. Jag brukar vanligtvis tycka att det är löjligt när filmbolag bör delar upp böcker eller annat i delar när de filmatiseras (tänk typ Twilight eller Harry Potter), men jag måste medge att jag tycker att ett onlinespel med så brett innehåll förtjänar lite mer än 123 minuter. Den kommer som bäst handla om karaktärer som brottas med enkla moraliska dilemman, och kanske ge lite bakgrundsinformation om de olika civilisationerna i filmen, men det kommer inte göras något försök att sammankoppla de två. Därför tror jag inte filmen kan göra Warcraft rättvisa. Jag känner mig faktiskt väldigt skeptisk inför att ens se den, men jag känner mig tvungen- har man varit såhär emotionellt investerad i något sen man var liten, har man typ inget val!


Categorised as: Spel

Comments are disabled on this post